niedziela, 20 lutego 2011

Parkingi podziemne - szansa dla wielkich aglomeracji?

http://www.flickr.com/photos/zkorb/307381261/
W zastraszającym wręcz tempie rośnie ilość samochodów poruszających się po drogach, autostradach oraz miejskiej dżungli. Powyższy fakt znacząco wpływa głównie na rozwiązania komunikacyjne w miastach. Pojazdów każdego dnia przybywa, czego powiedzieć nie można o miejscach parkingowych. Kierowcy borykają się z problemem znalezienia miejsca do parkowania, często łamiąc z tego powodu przepisy, czy też torując drogę dla innych uczestników ruchu drogowego. Ceny gruntów w miastach są niemal na wagę złota, więc budowanie nowych miejsc parkingowych jest niemalże nieopłacalne (pomimo, że stosuje się parkometry do uiszczenia opłat). Oprócz argumentów natury ekonomicznej dochodzi problem ekologiczny ściśle związany z ekonomią (pomijam tu fakt wydzielanego przez samochody smogu do atmosfery i zatruwania powietrza) - a mianowicie: parkingi ograniczają nam dostęp do terenów zielonych, miejsc rekreacji odpoczynku i zabaw dla naszych pociech. Co można zrobić, aby przeciwstawić się negatywnym skutkom wynikającym z nadmiernej ilości pojazdów?

Parking podziemny.
Parkingi podziemne to na chwilę obecną chyba najlepsze z dostępnych rozwiązanie. Ten typ konstrukcji pozwala na rozwiązanie bardzo wielu problemów zarówno komunikacyjnych jak i ekologicznych, ale czy taka konstrukcja to faktycznie złote rozwiązanie? Zacznijmy od tych negatywnych stron parkingu podziemnego.
Niestety jak to często bywa, zbyt kolorowo być nie może, bo byłoby zbyt pięknie. Budowa parkingu podziemnego niesie za sobą bardzo duże koszta, o wiele większe niż wynikałoby to z realizacji takiego obiektu na poziomie terenu. Wysokie koszta materiałów, sprzętu oraz wyspecjalizowane ekipy trudniące się w tego typu konstrukcjach mają swoją cenę, być może dlatego też rozwój obiektów podziemnych nie znajduje zainteresowania na większą skalę. Kolejnym argumentem stawiającym podziemne obiektu w niekorzystnym świetle jest dość ubogi rozwój nauki, badań naukowych z zakresu projektowania tego typu konstrukcji. Często mówi się, o wysokich konstrukcjach powstających w różnych częściach globu, ale nie wspomina się o wielkim podziemnych konstrukcjach, co więcej unika się tego typu tematów.

Konstrukcje parkingów podziemnych mogłyby stanowić rozwiązanie problemów głównie z uwagi na:
  1. małą ilość miejsc parkingowych w stosunku to ilość samochodów
  2. oszczędność terenu: w części podziemnej działki można wybudować garaże podziemne, a na powierzchni postawić docelowy obiekt czy to przemysłowy czy też mieszkaniowy.
  3. jeżeli nie zdecydujemy się na budowę w części nadziemnej obiektu, zawsze można przeznaczyć teren na cele rekreacyjne, parking podziemny pozwala nam oczyścić okolicę z nadmiaru parkujących samochodów
  4. zapewniamy zmniejszenie problemów komunikacyjnych w danym miejscu
  5. umożliwiamy służbom porządkowym na wykonywanie czynności związanych z ich przeznaczeniem (co często jest utrudnione przez parkujące samochody)
Warto aby władze miast, aglomeracji zastanowiły się nad rozwiązaniem problemów komunikacyjnych zwłaszcza poprzez inwestowanie w obiekty, parkingi podziemne. Pomimo, że jednorazowo wydajemy więcej na projekt i realizację to i tak w perspektywie czasu zyskujemy znacznie więcej.

1 komentarz:

  1. Właściwym kierunkiem powinien być rozwój transportu publicznego, zwłaszcza w polskich miastach. Podziemne parkingi to podstawa w aglomeracjach gdzie powierzchnie działek są bardzo drogie.

    OdpowiedzUsuń